Business

6 rád ako ustáť koronakrízu

Zo dňa na deň sme zažili šok, s ktorým sme nepočítali. Viaceré firmy museli zavrieť. Niektorí obmedziť fungovanie. Pandémia COVID-19 nám ohrozuje globálnu ekonomiku, čakajú nás ťažké mesiace. Vírus spôsobuje problémy a vážne utrpenie, no zároveň otvára aj nové obchodné príležitosti. Obdobie spomalenia má svoj význam. A pre pripravených môže znamenať vhodný čas na realizáciu svojich zámerov. Tempo, akým sa vírus šíri po celom svete naznačuje, že novej recesii sa pravdepodobne nevyhneme.


Nastala kríza aj v tvojom podniku? Nevešaj hlavu! Podstatné je ju prežiť. Odpovedz si teraz na pár dôležitých otázok – Čo musím urobiť dnes? Čo musím nakúpiť? Mám krízový scenár?

Rýchla reakcia a vytvorenie zodpovedajúcej ponuky je podnikateľskou príležitosťou. Nauč sa surfovať na vlne udalostí s hlavou nad vodou. Mám pre Teba pár tipov.

Ak si nastavený na cieľ, ustojíš to!

  1. Pripustenie zmeny

Zmena je najdôležitejším zdrojom obchodných príležitostí. Je jedinou konštantou v našom živote. Či už zmenu chceme urobiť, alebo nás k nej život prinúti.

Toto je kľúčový faktor, pretože veľa podnikateľov si možno stále nepripúšťa, že nastala obrovská zmena – nastal čas digitalizácie. Kríza len urýchlila digitálnu transformáciu. Jednoducho sme sa všetci zobudili do inej ekonomiky ako predtým. Niektoré e-shopy majú tržby ako na Vianoce. To čo niektoré firmy nedokázali urobiť za 5 mesiacov, teraz urobili za 5 dni. Ako zvládať zmenu a premeniť ju vo svoj prospech? Treba si odpovedať na otázku: „Budú fungovať tie stratégie, ktoré ťa spravili úspešným aj v tejto kríze?“ Pozri sa na dnešnú situáciu ako na príležitosť, nie len ako na hrozbu. Urob reštart podniku. Problémy sú skutočné a potrebujú nové riešenia a inovácie. Využi silu zmeny vo svoj prospech.

  1. Pozitívna myseľ

Treba byť optimista, dokonca aj v zlých časoch. Najviac škôd sa napácha v panike. Preto si drž chladnú hlavu! Pozitívna energia je najväčší magnet pre zákazníkov a motor rastu biznisu. Udržuj si pozitívnu myseľ, dopraj si pokoj a rozvahu. Nauč sa robiť aj ťažké rozhodnutia, no nerob rozhodnutia pod vplyvom emócií, najmä nie, keď si nahnevaný alebo v eufórii. Všetko má svoj správny čas. Vytvor si plán s čistou mysľou.

  1. Viac hláv, viac rozumu.

Štyri oči vidia viac ako dve. Určite je na mieste mať pri sebe niekoho, s kým celú situáciu prejdeš. Vytvor si svoj „krízový tím“. Či už z majiteľov, alebo aj kľúčových zamestnancov, ktorým vo firme dôveruješ. Urob s nimi brainstorming a prejdite si plusy a mínusy. Nastav svoj tím na víťazstvo.

Daj ľuďom morálnu podporu, buď im vzorom. Ak treba priložiť ruku k dielu – nemáte šoféra, choď rozviesť tovar sám. Tu je veľmi dôležitá komunikácia – preto komunikuj, komunikuj a komunikuj! A to otvorene. Pokojne svoj tím zatiahni do rozhodovania, ktoré môže ovplyvniť aj ich – odmeňovanie, skracovanie úväzkov, nepopulárne opatrenia, zmeny vo firme a pod. Komunikuj informácie vo firme transparentne, posilníš tak dôveru vo firme. Ukáž ľuďom, že ste v tom spoločne! Zostali ti ľudia pracovať z domu? Využi online komunikačné kanály – napr. skype, Google Hangout, Zoom, Facebook messenger a iné.

  1. Poď do akcie!

Daj pozor na to, ako investuješ svoj čas. Buď proaktívny. Nastav si svoju myseľ na úspech. Nečakaj a konaj, choď do akcie. Premysli si plán na prežitie a prispôsob systém a pravidlá. Sú dôležité nové vedomosti – tak choď do toho! Uč sa rýchlo, ak je to potrebné zmeň svoje komunikačné nástroje s klientmi. Priprav akčnú obchodnú a marketingovú stratégiu. Efektívne investuj do marketingu a vzdelávania svojho tímu. Dôležité je nepodľahnúť panike.

Skús si rozdeliť situáciu na 2 plány:

Akčný plán „tu a teraz“ (kroky, ktoré treba vykonať prioritne) a strategický plán „keď to prehrmí“. V prvom rade mysli na zdravie a bezpečnosť svojich zamestnancov a klientov. No je potrebné myslieť aj na to, že po každej búrke vyjde slnko. Skús si namodelovať rôzne scenáre (napr. ak mi tržby klesnú pod 50%, aký to bude mať vplyv na firmu/zisk; keď toho človeka prepustím, budem ho opäť potrebovať o dva mesiace; alebo naopak, potrebuješ prijať nového človeka; zvýšim klientovi cenu, aj na úkor toho, že ho stratím…a pod.). Urob si plán! Všetko čo urobíš bude len signálom, že si to nevzdal. Veci ktoré Ti fungujú posilni, daj na nich svoj fokus.

  1. Kde môžem usporiť a kto mi pomôže?

Štát a bankový sektor sa hrdí tím, že najmä malým a stredným podnikom podá pomocnú ruku. Zisti si o tom viac. Odkomunikuj si s bankou napr. odklad splátok úverov, poskytnutie rezervy alebo prefinancovanie. Využi proaktívnu komunikáciu aj so svojimi dodávateľmi. Snaž sa udržať „cash“ vankúš aspoň na obdobie troch mesiacov. Vykonaj revíziu uzatvorených nájomných zmlúv a skús požiadať o možnosť dočasne znížiť nájomné, odložiť jeho splatnosť, alebo zrušiť platenie… Vypracuj si stratégiu a alternatívny plán. Revíziu si však zaslúžia všetky investície, finančné produkty, výdavky a pasíva. Najlepšia investícia je do svojich vedomostí, zručností a schopností. Preto investuj do seba!

  1. Nastavenie marketingu

V marketingu je potrebné urobiť analýzu všetkých aktivít a kanálov (ako Google Ads, SEO, sociálne média – FB, INS., YouTube…) a správne nastaviť pomer nákladov voči obratu. Je dôležité ostať na očiach vašej cieľovej skupine, hlavne v čase krízy. Spravidla sa neodporúča pozastaviť rozbehnuté brandové kampane. Sleduj novinky a využi ich vo svoj prospech. Medzi zaujímavé možnosti patria napr.: kampane v Google Nákupoch, cielenie Google podľa záujmov, Facebook – carousel reklama, collection, lead ads, reklama v príbehoch (stories) vie byť tiež efektívna, hlavne na Instagrame. Vyhraďte si nejaký budget aj na promo článok. Pre business témy bude mať zmysel LinkedIn, alebo Strossle. Zamysli sa nad ďalšou stratégiou.

Čo zmení koronavírus? Na túto otázku sa, samozrejme, v súčasnosti nedá odpovedať… Každá kríza sa raz skončí a svet po nej bude vyzerať inak. Mnohým sa zmenia životy, veľa firiem to ovplyvní. Preto Ťa chcem povzbudiť a dodať Ti silu, aby nás táto situácia neuvrhla do nečinnosti alebo pesimizmu.

Môžeme mať strach, ale nemôžeme sa báť. Nebojme sa a zabojujme, buďme aktívni. Zapracujme na tom, aby sme spolu z tejto krízy vyšli ešte silnejší. Spolu to zvládneme! /E.Hemingway/

Prajem Ti veľa zdravia a sily.

Mišidlo 

Prečítajte si aj: