Design

Ako farby ovplyvňujú Vaše podnikanie

Ako si vybrať správnu farbu pre svoje podnikanie, alebo aké majú jednotlivé farby vlastnosti, sa dočítate v tomto článku.

Farba je silný nástroj, nesmieme zabudnúť, že aj ona vie ovplyvniť náš biznis. Farba vo svojich odtieňoch mieša naše emócie a vnímanie vonkajšieho sveta. Dokážeme jej priradiť chuť, zážitky a pocity spojené s produktom alebo značkou. Farba je dôležitá pre Váš marketing a jej výber dokáže posilniť niektoré vlastnosti značiek a výrobkov, dodať firme vážnosť, serióznosť , hravosť ale aj prestíž, luxus a dynamiku.

Vnímanie farieb do istej miery závisí od pôvodu, veku, pohlavia a dokonca od zdravotného stavu ľudí. Je tiež dôležité upozorniť, že vnímanie farieb sa počas života mení. Živé farby preferujú mladší ľudia, zatiaľ čo starší sa obklopujú skôr tlmenými odtieňmi.

Farby rozdeľujeme na teplé (červená, oranžová, žltá a ich kombinácie) a studené (zelená, modrá, fialová), ktoré pôsobia na človeka upokojujúco a relaxačne. Teplé farby sú farby ohňa, jesene, sú energické, temperamentné a pozitívne.

Červená – má dráždiaci a stimulujúci účinok, vyžaruje aktivitu a dynamiku. Je symbolom sily, ohňa či moci. Reprezentuje vášeň, lásku, vzrušenie ale aj hnev a agresivitu. Často sa používa v logách reštaurácií, logách súvisiacich s jedlom a zábavným priemyslom (Coca Cola, Red Bull, YouTube, Ferrari, KFC, Cannon…).

Žltá – farba optimizmu, farba slnka. Evokuje bohatstvo, zlato, zmierňuje depresiu, navodzuje dobrú náladu a potešenie. Je farbou nádeje, pokoja, zvedavosti a rovnováhy, taktiež čerstvosti. (ako napr. značky McDonald´s, UPS, …)

Oranžová – veselá farba plná optimizmu, záruky, šťastia, úspechu ale aj nádeje. Vyžaruje otvorenosť, má aktivujúci účinok (nabáda na akciu). Každý si ju všimne. Značka touto farbou vysiela správu o tom, že nemá problém byť stredobodom pozornosti. (príkladom sú Fanta, Amazon, Orange, Harley Davidson,…)

Zelená – predstavuje rast. Je znakom vyrovnanosti, pokoja, čerstvosti, priateľskosti, života, harmónie, relaxu ale aj peňazí, bohatstva a hojnosti. Používajú ju napr. firmy zaoberajúce sa životným prostredím, potravinové reťazce, lekárne.

Modrá – evokuje spoľahlivosť, profesionálnosť a upokojuje. Je farbou mnohých finančných a technologických inštitúcií. Dobrým príkladom je napr. Dell, IBM, Allianz, OVB,…). Je to farba múdrosti, stability, zdravia, serióznosti…

Tyrkysová –  farba priateľstva a náklonnosti. Má pozitívny vplyv na náš organizmus, posilňuje kreativitu, sebadôveru, fantáziu a živelnosť.  Navodzuje pocit príjemnej atmosféry, pokoja a pohody.

Fialová – kráľovská farba. Vyvoláva pocit vznešenosti, sily ale aj tajomna, mágie a duchovna. U zákazníka môže aktivovať predstavivosť a chuť skúsiť niečo nové. Je spájaná so zmyselnosťou a rafinovanosťou.

Ružová – je považovaná za farbu priateľstva, pokoja, šťastia a pohody. Je považovaná za farbu lásky, vnútornej čistoty a súcitu. Označuje sa aj ako farba srdca. Výborne pôsobí proti hnevu a samote. Preferujú ju ľudia so sklonmi k romantike a estetike.

Hnedá – reprezentuje tradície, vidiek, drevo, užitočnosť, trvácnosť, zodpovednosť, jednoduchosť a prirodzenosť.

Sivá – je neutrálna farba. Môže mať známky inovatívnosti, bezpečnosti, zlepšovania, pohľad na budúcnosť. Je tiež farba nadčasová, svedomitá a vzbudzuje rešpekt a profesionalitu. (napr. Apple, Honda, Wikipedia…)

Čierna – ľudia si ju často spájajú s profesionalitou, autoritou, silou a eleganciou. Pre jednoduchosť využívajú kombináciu bielej a čiernej mnohé firmy a noviny.

Pochopenie pôsobenia farieb, pri budovaní značky, Vám môže výrazne pomôcť v podnikaní.